Udělali jsme pro Vás
Informační brožura Hospodářské komory
Dovolujeme si vás informovat o nově vzniklé brožuře Hospodářské komory ČR. Brožura slouží jako informační materiál o vzniku, činnostech a úspěších Hospodářské komory ČR nejen pro naše členy, ale primárně v rámci edukace členů nových a jako obecný prezentační materiál.
Vztahy s Velkou Británií od 1. ledna 2021
Po čtyřech letech vyjednávání dospěli zástupci Evropské unie (EU) a Velké Británie (VB) dne 24. prosince 2020 k dohodě o obchodu a spolupráci mezi EU a VB. Obě strany nyní pokračují v procesu ratifikace dohody.
Dohoda se skládá z:
- dohody o volném obchodu
- spolupráce v hospodářské a sociální oblasti, v otázkách životního prostředí a rybolovu
- úzkého partnerství pro bezpečnost občanů
- zastřešujícího rámce pro správu a řešení sporů
I přes oboustrannou shodu na nové dohodě o obchodu a spolupráci došlo od 1. ledna 2021 k zásadním změnám. K tomuto datu opustila VB jednotný trh a celní unii EU, jakož i všechny politiky EU a mezinárodní dohody EU. Ukončil se tak volný pohyb osob, zboží, služeb a kapitálu s EU.
EU a VB nyní tvoří dva samostatné trhy; dva odlišné regulační a právní prostory. Tím se znovu v obou směrech vytváří překážky obchodu se zbožím a službami a přeshraniční mobilitě, které neexistovaly po celá desetiletí. Tyto změny budou mít dopad především na veřejnou správu, podniky a občany na obou stranách.
Níže naleznete dokument zobrazující hlavní změny mezi členstvím v EU a vztahy upravenými dohodou.
Obchod se zbožím
Obchod se službami, digitální služby a veřejné zakázky
Pozemní doprava
Energie a klima
Po kliknutí na odkaz dotazníku si můžete ověřit, zda je vaše firma připravena na změny: Je naše firma připravena na BREXIT
Zdroj informací:
- Tabulka Evropské komise s nevýhodami vystoupení z EU a výhodami nově uzavřené dohody: ZDE
- Sdělení o připravenosti na konci přechodného období mezi Evropskou unií a Spojeným královstvím, Evropská komise, červenec 2020: ZDE
- Další oznámení o připravenosti (podle jednotlivých oblastí/specifických sektorů): ZDE
BREXIT: MOBILITA A SOCIÁLNÍ ZABEZPEČENÍ – změny od 1. ledna 2021
Konec přechodného období znamená odchod Velké Británie (dále jen VB) z jednotného trhu a celní unie Evropské unie (dále jen EU). Bude tak ukončen volný pohyb osob, zboží a služeb mezi VB a EU. Od 1. ledna 2021 nastanou zásadní změny, a to za všech okolností, ať již mezi EU a VB bude uzavřena dohoda o budoucím partnerství či nikoli.
Jen do 31. prosince 2020 mohou státní příslušníci VB nadále využívat volný pohyb osob v EU. Občané EU mohou do té doby rovněž cestovat, pracovat, studovat, zahájit podnikatelskou činnost nebo žít ve VB. Pokud budou občané EU pobývat ve VB již před koncem přechodného období (31.12.2020), budou se na ně i od 1. ledna vztahovat pravidla Unie týkající se koordinace systémů sociálního zabezpečení. Dohoda o vystoupení rovněž chrání právo pobytu a právo na práci občanů EU a jejich rodinných příslušníků oprávněně pobývajících ve VB a státních příslušníků VB oprávněně pobývajících v některém z členských států EU na konci přechodného období. (viz níže informace o britském Settlement Scheme)
Avšak od 1. ledna 2021 končí volný pohyb mezi EU a VB, a to bude mít dopad na snadnost mobility pro všechny občany EU, kteří chtějí přicestovat do VB po 1. lednu, ať již se jedná o studenty, pracovníky, důchodce nebo jejich rodinné příslušníky. Veškeré jejich přesuny do VB (a jejich případný pobyt zde) se budou řídit imigračními zákony VB. Firmy z VB, které budou mít zájem zaměstnat občany EU, budou muset dodržovat pravidla VB. Veškeré přesuny britských státních příslušníků do EU (a jejich pobyt na území EU), se budou řídit pravidly migrace Unie a členských států. Firmy z EU, které budou mít zájem zaměstnat státní příslušníky VB, budou povinny dodržovat příslušná pravidla Unie a jejích jednotlivých členských států pro státní příslušníky třetích zemí. Pro občany EU, kteří budou využívat některou z forem mobility v rámci nového režimu VB, přestane existovat stávající koordinace systémů sociálního zabezpečení stanovená v předpisech Unie. Totéž platí pro státní příslušníky VB v EU. Nebude existovat stejná rozsáhlá přeshraniční ochrana sociálního zabezpečení, jaká existuje v současnosti. Dokonce i na základě případné budoucí dohody s Velkou Británií by mohly být potenciálně zajištěny pouze některé nároky ze sociální zabezpečení. Přesné podmínky, které se budou uplatňovat, závisejí na výsledku jednání mezi EU a VB o budoucím partnerství, například o nákladech na zdravotní péči nebo o nárocích na důchod.
Britský „EU Settlement Scheme“
Občané EU, kteří chtějí žít ve Velké Británii po 30. červnu 2021, se musí zaregistrovat do EU Settlement Scheme. Pokud bude žádost o registraci vyřízena kladně, získají status usedlíka nebo předběžný status usedlíka.
Registrace v EU Settlement Scheme je již otevřena. Občané EU se mohou registrovat nyní, pokud splňují předepsaná kritéria. Poslední termín registrace je 30. června 2021. Registrace je bezplatná.
Pokud občan EU pracuje ve VB, ale nežijete tam (‘přeshraniční pracovník’), nemusí se registrovat do EU Settlement Scheme – každopádně doporučujeme přečíst si průvodce pro přeshraniční pracovníky, kde jsou podrobné podmínky.
Pokud bude žádost občana EU o registraci v EU Settlement Scheme vyřízena kladně, bude moci nadále žít a pracovat ve VB i po 30. červnu 2021.
Nelze si vybrat, o který status požádat – záleží na tom, jak dlouho občan EU žije ve VB v době registrace.
Status usedlíka se získá, pokud občan EU začne žít ve Velké Británii před 31. prosincem 2020 (nebo před termínem vystoupení Velké Británie z EU bez dohody) a žil ve Velké Británii nepřetržitě po dobu 5 let (tzv. nepřetržitý pobyt). Pokud získá status usedlíka, může zůstat ve VB, jak dlouho bude chtít. Bude také moci požádat o britské občanství, pokud splní podmínky pro jeho získání.
Předběžný status usedlíka se získá, pokud občan EU v době registrace nemůže prokázat 5 let nepřetržitého pobytu, většinou získá předběžný status usedlíka. Musí ale začít žít ve Velké Británii před 31. prosincem 2020 (nebo před termínem vystoupení Velké Británie z EU bez dohody). Od data, kdy získá předběžný status usedlíka, bude moci zůstat ve VB dalších 5 let a poté požádat o změnu na status usedlíka.
Práva vyplývající ze statusu usedlíka a předběžného statusu usedlíka:
– právo pracovat ve Velké Británii
– právo využívat služeb státního zdravotnictví (NHS)
– právo přihlásit se na školu nebo pokračovat ve studiu
– právo na přístup k veřejným financím, jako je podpora a důchody, pokud na ni vznikne nárok dle předpisů VB
– právo cestovat mimo území VB a zpět
Podrobnější informace najdete ZDE
Zdroj informací:
- Sdělení o připravenosti na konci přechodného období mezi Evropskou unií a Spojeným královstvím, Evropská komise, červenec 2020 ZDE
- Další oznámení o připravenosti (podle jednotlivých oblastí/specifických sektorů) ZDE
Jak na to?
Vzhledem k nepřehlednosti některých právních předpisů a časté novelizaci Hospodářská komora České republiky, jakožto nejvlivnější zástupce podnikatelů, přichází s pravidelným seriálem nazvaným „Jak na to“. V stručném a přehledném materiálu si Vám dovolujeme pravidelně poskytovat aktuální informace z oblasti legislativy, případně základní informace k tématům, která, ač se řady podnikatelů týkají, bývají v praxi opomíjena. Témata jsou zaměřena jak na oblast pracovněprávních vztahů a zaměstnaneckého práva, tak i na oblast vztahů mezi podnikateli, či povinnosti podnikatelů vůči správním orgánům.
Jak-na-to_COVID_prodlení-se-splněním-závazků
7_Evidence-skutečných-majitelů
Jak-na-to_monitorovat-činnost-zaměstnanců
Jak-na-to_náhrada-škody-po-zaměstnanci
Jak-usilovat-o-veřejnou-zakázku
Základní-informace-o-nové-úpravě-přestupků-podnikajících-fyzických-osob_finál
4_Vyslání-zaměstnanců-do-zahraničí
8_Jak-a-kdy-lze-čerpat-dotace-na-zaměstnance
10_Kdy-má-zaměstnanec-nárok-na-odstupné Jak-na-to-OZ-pro-začátečníky
BREXIT: CESTOVÁNÍ A CESTOVNÍ RUCH – změny od 1. ledna 2021
Konec přechodného období znamená odchod Velké Británie (dále jen VB) z jednotného trhu a celní unie Evropské unie (dále jen EU). Bude tak ukončen volný pohyb osob, zboží a služeb mezi VB a EU. Od 1. ledna 2021 nastanou zásadní změny, a to za všech okolností, ať již mezi EU a VB bude uzavřena dohoda o budoucím partnerství či nikoli.
Osoby cestující do a z Velké Británie by se měly připravit na změny týkající se hraničních kontrol, vízových povinností, řidičských průkazů a poplatků za roaming či cestovních dokladů zvířat v zájmovém chovu. Firmy, které poskytují cestovní služby, by se měly s těmito změnami seznámit a příslušným způsobem přizpůsobit své postupy.
Kontroly osob a víza
Od 1. ledna 2021 bude se státními příslušníky VB cestujícími do EU a do schengenského prostoru zacházeno jako s cestujícími ze třetích zemí, to znamená kontroly na hranicích, nutnost splnění podmínek vstupu státních příslušníků třetích zemí a doba trvání zamýšlených pobytů na území členských států EU nesmí během jakéhokoli období 180 dnů přesáhnout 90.
Od 1. ledna 2021 nebude platit povinnosti mít vízum při překračování hranic mezi VB a EU. Britové mohou nadále cestovat do Evropské unie za účelem krátkodobých pobytů (nejvýše 90 dní během jakéhokoli období 180 dnů). Toto osvobození od vízové povinnosti nezakládá právo pracovat v EU. Krátkodobý bezvízový pobyt v EU je podmíněn recipročními pravidly bezvízového pobytu ve VB.
Podrobnější informace ZDE
Řidičské průkazy
Od 1. ledna 2021 se již nebudou řidičské průkazy automaticky vzájemně uznávat. Uznávání řidičských průkazů vydaných ve VB bude upraveno na úrovni členských států. Pro další informace je potřeba konzultovat odpovědný organ příslušného členského státu.
Podrobnější informace ZDE
Roaming
Od 1. ledna 2021 již nebude ve VB občanům EU zaručen přístup k „roamingu za domácích podmínek“. Mobilní operátoři ve VB i v EU tak budou moci roamingovým zákazníkům účtovat příplatek.
Podrobnější informace ZDE
Práva cestujících
Od 1. ledna 2021 bude ovlivněna úroveň ochrany cestujících v letecké, železniční, autobusové, autokarové a lodní dopravě včetně pomoci cestujícím se zdravotním postižením nebo sníženou pohyblivostí mezi EU a VB. V závislosti na druhu dopravy může dojít k tomu, že se na cestující při cestě do nebo z VB již nebude vztahovat ochrana práv cestujících v EU.
Podrobnější informace ZDE
Cestování se zvířaty v zájmovém chovu
Od 1. ledna 2021 přestane být cestovní doklad EU pro zvířata v zájmovém chovu, vydaný majiteli zvířete z VB, platným dokladem pro cestování se zvířaty do kteréhokoli z členských států EU. V budoucnosti bude požadavky týkající se zvířat v zájmovém chovu doprovázejících osoby z VB určovat EU.
Podrobnější informace ZDE
Zdroj informací:
- Sdělení o připravenosti na konci přechodného období mezi Evropskou unií a Spojeným královstvím, Evropská komise, červenec 2020 ZDE
- Další oznámení o připravenosti (podle jednotlivých oblastí/specifických sektorů) ZDE
- Oznámení o cestování mezi EU a Spojeným královstvím po vystoupení Spojeného království z EU ZDE
Efektivní řízení rizik v systémech managementu
V současné době jsou podnikatelé vystaveni řadě rizikových situací a záleží na tom, zdali je budou řešit intuitivně nebo zvolí plánovanou či řízenou cestu prevence a budou připraveni pro různé formy ohrožení svého byznysu. S pomocí této příručky snáze proniknete do složité problematiky řízení rizik a zvládnete připravit své havarijní plány a další opatření, které napomohou s větším přehledem zvládat běžně neočekávané situace. Kolektiv autorů se zaměřil na několik oblastí, které mohou ošetřit takzvané zdroje rizik:
- neplnění závazků vůči partnerům a zákazníkům,
- vysoká závislost na technologiích (ERP systémy, klíčové aplikace, robotizovaná pracoviště),
- komplexita procesů a IT systémů a navazující kybernetická kriminalita,
- nízká ochrana vybavení a zařízení, firemní infrastruktury, včetně průmyslové bezpečnosti,
- omezení technickými předpisy a regulatorními kritérii,
- závislost na dodavatelích a poskytovatelích klíčových služeb,
- krizový management a neefektivní komunikace,
- vnější vlivy (omezení zdrojů surovin), environmentální podmínky.
Publikace, která se vám dostává do rukou, byla vypracována týmem odborníků, kteří se zabývají systémy managementu a souvisejícími požadavky na řízení rizik. Vybrali jsme pro vás řadu kritických oblastí, a pomocí osmi krokové metody „Modelu řízení rizik“ vám umožníme rizika posuzovat a včasnou reakcí zabránit jejich negativním dopadům. Publikace je strukturována tak, že v jedné části popisuje každý krok modelu a následně ukazuje, jaké preventivní činnosti lze nastavit pro jednotlivé systémy managementu:
- management kvality podle ISO 9001 (QMS)
- environmentální management podle ISO 14001 (EMS)
- management bezpečnosti práce a ochrany zdraví při práci podle ISO 45001 (OHSMS)
- management bezpečnosti informací podle ISO/IEC 27001 (ISMS)
- management kontinuity podnikání podle ISO 22301 (BCM) a
- energetický management podle ISO 50001 (EnMS).
Řízení podnikových rizik představuje dvě oblasti, nastavení systému managementu a zajištění kontinuity podnikání.
Publikace_Efektivni_rizeni_rizik_2020
Leták k programu PES
Hospodářská komora připravila pro zájemce o program PES informační leták.
Příručka Novela zákoníku práce 2020-2021
Velká novela zákoníku práce, která nabyla platnosti letos v červenci 2020, obsahuje řadu změn, jejichž účinnost nastala k 30. 7. 2020, a dále změny, které budou účinné až od ledna 2021. Tato příručka nezahrnuje všechny tyto změny, ale představuje nejdůležitější z nich.
Příručka je pro lepší přehlednost rozdělen na dvě části:
- Změny účinné v roce 2020 – vysílání pracovníků, doručování, běh lhůt, přechod práv a povinností, odvolání vedoucího zaměstnance
- Změn účinné od 1.1.2021 – dovolená, náhrada újmy na zdraví, sdílené pracovní místo
Příručka k EET
Připravili jsme pro vás příručku k Elektronické evidenci služeb.
Příručka pro podnikání 2020
Stručný průvodce pravidel pro malé, střední podnikatele a pro řemeslníky.
- dozvíte se, jaký je rozdíl mezi OSVČ a obchodní společností
- zjistíte, kolik stojí zahájení vlastní podnikatelské činnosti i jak nejlépe podnikání ukončit
- získáte přehled o finančních a daňových souvislostech podnikání
- jste-li zaměstnavatelé, oceníte přehled pracovněprávní problematiky včetně vzoru pracovní smlouvy a vzor typické rámcové kupní smlouvy
- připravili jsme pro vás vzor a podrobný komentář ke smlouvě o dílo, což je v praxi řemeslníků nejčastěji používaný smluvní typ
Kontakty-pro-podnikate-final-pro-web
Příručka Nástupnictví v rodinné firmě, jak na to
Bezpečné podnikání – průvodce ISO 45001
Norma ISO 45001:2018 Systémy managementu bezpečnosti o ochrany zdraví při práci – Požadavky s návodem k použití ovlivní řadu organizací. Sekce kvality HK ČR pro vás připravila nového průvodce ISO 45001, pomocí kterého se můžete rychle zorientovat ve změnách a v nových požadavcích. Podobnými změnami prošly normy ISO 9001 a ISO 14001. S požadavky norem pro základní systémy managementu (ISO 9001 a ISO 14001) se máte možnost seznámit v již dříve publikovaných průvodcích. Průvodci ISO 9001 a ISO 14001 jsou vhodným základem předtím, než začnete používat průvodce pro ISO 45001. Naše publikace bezpečným podnikáním byla zpracována tak, aby ji bylo možné použít i samostatně.
Příručka ke kontrolám
vzhledem k přibývajícímu množství kontrol podnikatelů ze strany orgánů státu se Hospodářská komora České republiky rozhodla reagovat na podněty podnikatelů, vztahující se k této problematice, a to prostřednictvím příručky, která podnikatelům objasní základní otázky nejčastějších kontrol.
Ze statistik vyplývá, že nejčastější kontroly provádí:
- daňová a finanční správa
- živnostenské úřady
- Česká obchodní inspekce
- Česká správa sociálního zabezpečení
- Státní úřad inspekce práce
Proto jsme připravili příručku, která pomůže objasnit základní otázky nejčastějších kontrol. Příručka je pro lepší orientaci rozdělená na jednotlivé kontroly.
Příručka_KONTROLY-POD-KONTROLOU
Příručka eIDAS
Nařízení Evropského Parlamentu a Rady (EU) č. 910/2014 o elektronické identifikaci a službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce na vnitřním trhu, které ruší Směrnici 1999/93/ES (dále jen „nařízení eIDAS“). Jeho účinnost nastala ode dne 1. 7. 2016. Nařízení eIDAS má zvýšit důvěryhodnost elektronických transakcí na vnitřním trhu. Poskytne společný základ pro bezpečnou elektronickou komunikaci mezi občany, podniky a orgány veřejné moci, čímž posílí efektivnost veřejných a soukromých on-line služeb, elektronického podnikání a elektronického obchodu v EU. V praxi se nová pravidla projeví tak, že dva subjekty, které budou komunikovat v elektronickém světě, budou přesně navzájem vědět, kdo je kdo, nebo že přijatá elektronická data skutečně pocházejí od toho, kdo tvrdí, že je jejich původcem. Nařízení eIDAS bylo do českého právního řádu adaptováno zákonem o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce, zákon č. 297/2016 Sb., účinným od 19. 9. 2016.
Dále se z příručky dozvíte:
- Co je hlavním cílem nařízení eIDAS
- Na koho se nařízení eIDAS vztahuje
- Informace k registru smluv
- Informace k základním registrům
Příručka Zaměstnávání cizinců
Na Hospodářské komoře České republiky jsme v každodenním kontaktu s podnikateli a vnímáme stále intenzivněji, jak je pro české firmy prakticky nemožné sehnat nové zaměstnance a jsou proto stále častěji nuceny obracet se na zahraniční pracovní trhy. Tato příručka vzniká v době, kdy má Česká republika nejnižší nezaměstnanost v EU a české firmy jsou nuceny investovat nemalé finanční prostředky k přilákání pracovní síly ze zahraničí. Bohužel se jedná v mnoha případech o boj s větrnými mlýny, a to zejména z důvodu, že právní úprava zaměstnávání cizinců je v České republice velmi komplikovaná a celý proces je pro firmy nákladný a zdlouhavý. Proto jsme se rozhodli vytvořit tuto příručku, která podnikatelům vysvětlí základy této problematiky a upozorní na některá úskalí, se kterými se při náboru zaměstnanců ze zahraničí mohou setkat.
Příručka_HK-ČR-Zaměstnávání-cizinců_final-s-obsahem_tisk
Příručka k veřejným zakázkám
V roce 2014 schválila Rada Evropské unie 3 nové směrnice, které s problematikou veřejných zakázek úzce souvisejí. Významnou roli hrálo také to, že zákon o veřejných zakázkách byl dlouhodobě předmětem kritiky ze strany odborné veřejnosti zejména z důvodu své komplikovanosti a nepřehlednosti. Ministerstvo pro místní rozvoj na tuto kritiku zareagovalo návrhem nového zákona o zadávání veřejných zakázek, kterým mimo jiné tyto nové směrnice zapracovalo do českého právního řádu.
Tato příručka shrnuje základy zadávání veřejných zakázek, představí změny, které nový zákon o zadávání veřejných zakázek přináší a upozorňuje na chyby, kterých se dodavatelé často dopouštějí. V následujících kapitolách si pomocí jednoduchých příkladů vysvětlíme některé základní pojmy, se kterými zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek pracuje.
Příručka k GDPR
Od 25. května 2018 začnou platit nová pravidla ochrany osobních údajů. Konkrétně vstoupí v účinnost nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů (obecné nařízení o ochraně osobních údajů), kterým se zrušuje směrnice 95/46/ES (dále „GDPR“).
GDRP právně závazný a vynutitelný ve všech členských státech EU. Evropská unie tak reaguje na rychlý rozvoj digitálního světa a posílit v této oblasti práva fyzických osob.
GDPR bude mít dopady na všechny právnické a fyzické osoby, které zpracovávají jakékoliv osobní údaje (např. zaměstnanců, členů, partnerů atd.). Osobními údaji se dle GDPR rozumí:
„veškeré informace o identifikované nebo identifikovatelné fyzické osobě; identifikovatelnou fyzickou osobou je fyzická osoba, kterou lze přímo či nepřímo identifikovat, zejména odkazem na určitý identifikátor, například jméno, identifikační číslo, lokační údaje, síťový identifikátor nebo na jeden či více zvláštních prvků fyzické, fyziologické, genetické, psychické, ekonomické, kulturní nebo společenské identity této fyzické osoby“.
Úřad pro ochranu osobních údajů
POVINNOSTI-PODNIKATELŮ-PODLE-GDPR
28-NEJČASTĚJŠÍCH-DOTAZŮ-K-GDPR
Vodítka_přenositelnost_WP242rev01_cz
GDPR_příručka_aktualizace_finál
Příručka k datovým schránkám
vzájemné doručování úředních dokumentů v papírové podobě se v České republice stalo od 1. července 2009 z velké části minulostí. V účinnost vstoupil zákon č. 300/2008 Sb. o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů (dále jen „zákon“). Ten fakticky zrovnoprávnil elektronickou a papírovou formu komunikace, a to prostřednictvím tzv. datových schránek. Povinně je ze zákona musí používat nejen veškeré orgány veřejné moci, kterým tuto povinnost elektronické komunikace zákon ukládá, ale i právnické osoby. Fyzickým osobám (a to i nepodnikajícím) dává zákon možnost volby – chtějí-li si komunikaci zjednodušit, usnadnit a zlevnit, mohou si datovou schránku nechat zřídit na vlastní žádost.
Správcem informačního systému datových schránek je Ministerstvo vnitra ČR a provozovatelem Česká pošta s.p., která zajišťuje provoz celého systému, rozesílá přístupové údaje apod.
Co zjistíte z příručky k datovým schránkám:
- co je datová schránka
- pro koho jsou datové schránky zřizovány
- jaké osoby jsou oprávněné k přístupu do datové schránky
- jak si zřídit datovou schránku
- jak funguje doručování a odesílání datových zpráv.
Environmentální management – průvodce ISO 14001
Norma ČSN EN ISO 14001:2016 Systémy environmentálního managementu – Požadavky s návodem pro použití ovlivní řadu certifikovaných organizací. Sekce kvality HK ČR pro vás připravila průvodce, pomocí kterého se můžete lépe zorientovat ve změnách a v nových požadavcích. Podobnými změnami prošla i norma ISO 9001 (systémy managementu kvality) a můžete se s nimi seznámit v již dříve vydaném průvodci. Průvodce pro ISO 9001 je vhodným základem předtím, než začnete používat průvodce pro ISO 14001, ačkoliv byl zpracován tak, aby bylo možné jej použít samostatně.
Efektivní management kvality – průvodce ISO 9001
Norma ČSN EN ISO 9001:2016 ovlivní řadu certifikovaných organizací. Sekce kvality HK ČR pro vás připravila průvodce, pomocí kterého se můžete lépe zorientovat ve změnách a nových požadavcích. Novinky představují zjednodušení v oblasti dokumentace, na druhou stranu je větší důraz dáván na praktické každodenní prokazování kvality vašich produktů a služeb. Přednost dostává obsah před formou a požadavek zohlednění možných rizik vytváří potenciál zvýšení efektivity provozu a minimalizace možných negativních dopadů na shodu výrobků a služeb.